Sunday, February 28, 2016

Crawler Transporter

De voordelen van mobiliteit

Crawler Transporter
 Amerikanen doen niet direct aan een dergelijk vervoer regeling werd beschouwd en de "horizontale" - opties, waaronder één vergelijkbaar met onze spoorwegen en scheepvaart...raket op een boot op het water, op een speciaal daarvoor gegraven kanaal. Het voordeel van de lancering van de space Shuttle is vanaf de lancering van de site, die is gelegen aan de Atlantische kust, op Cape Canaveral. Maar uiteindelijk won de "mobiele methode", een belangrijk onderdeel daarvan was het super truck. Voordat ik over deze unieke auto, het uitzoeken waarom de NASA ging naar zo ' n niet-standaard manier.


Aangenomen in de VS, de technologie van de levering van de raket en de voorbereiding te starten, volgens NASA-experts, heeft een aantal voordelen. U toelaat om het verhogen van de capaciteit van de launch complex (SC) door het verlagen van de verblijftijd van de carrier raket op het lanceerplatform (LP) en hebben de flexibiliteit om het plan lanceert, alsmede het minimaliseren van de productie-apparatuur, die is bevestigd op de SP. Als gevolg van vertraging of annulering van start geen effect op de latere start, als de raket heeft al voorbereid kan tijdelijk worden verzonden naar de opslag in een technische functie (TP),die op de Lanceerbasis Canaveral ligt op een afstand van 5.6 en 6.4 kilometer van de start: heeft twee standen, zodat het wordt uitgevoerd met een interval van slechts vijf dagen. En de voorbereiding voor de lancering van de raket op een technische functie in een bijzonder gebouw verticale Montage hoogte 160 en een lengte van 218 meter. Het is opmerkelijk dat in de verenigde staten raket verzamelen "rechtop". Dit onderscheid is van traditionele en wordt meestal veroorzaakt door het klimaat: vruchtbare Florida in de Vergadering van de lancering van het voertuig in eerste instantie leidde rechtstreeks naar de lanceerplaats. In de steppen van Kapustin Yar, waar was de bouw van de eerste Sovjet-raket test site en Lanceerbasis voor het uitvoeren van deze taak te buiten, vooral in de winter en in de sterke wind, op zijn zachtst gezegd moeilijk. Daarom verzamelen we de raket in een horizontale positie, om deze en dergelijke een hoge hangars niet vereist....
Maar terug naar Cape Canaveral. De afgelegen ligging van de technische positie van de beginnend complex op een veilige afstand vereenvoudigt het probleem van de bescherming van mensen en apparatuur van de effecten van de schokgolf in het geval van een mogelijke explosie van de lancering van het voertuig. Geen noodzaak tot het beschermen van een raket bij de start en van het weer: als de weersverwachting ongunstig is, kan het direct op de toevoersleuf tabel om terug te keren naar TP.

Maar er is een keerzijde aan de medaille. Het tarief van horizontaal transport van de raket op de Lanceerbasis in baikonoer boven. De Amerikanen zelf de nadelen van de technologie behoren time division van voorbereidende en pre-start activiteiten, en nog belangrijker – het is nodig voor het maken van unieke kenmerken van supertrace en strip bijzonder transport over de weg voor hem. Maar dankzij hun "gebrek" Guinness world records had ontvangen, zoals een ongewone held en zelfs in tweevoud.

Hans en Franz

Crawler Transporter
De auto met de prozaïsche naam van de Crawler Transporter ("Crawler Vervoerder") is ontworpen en gebouwd voor een Amerikaans bedrijf Marion Macht en de Schop. De eerste Crawler was klaar in November 1964. En slechts in opdracht van de NASA gebouwd twee van deze monster ter waarde van $ 14 miljoen, en beide zijn nu in de gelederen. Deze 8-crawler tractors Marion indrukwekkende afmetingen: transportband lengte 40 meter, breedte is 34.5 en de hoogte is 12 meter. Ze werden oorspronkelijk ontworpen voor het vervoer van de Saturnus 5 raketten naar het lanceerplatform van de cosmodrome. Het gewicht van de trekkende eenheden samen met de load – 8165 ton! Nu zijn ze gebruikt voor de levering naar een lancering van de space Shuttle. Jokers van de NASA crawler gaf "kleine meisjes" raken de namen van hun eigen – Hans (Hans) en Franz (Franz). Ik denk dat het niet per ongeluk – in het duits: in 1947, Amerikanen worden vervoerd in de VS duitse vader van de raketbouw Wernher von Braun, onder wiens leiding was gemaakt raket "Saturnus", geleverd in 1969 man op de maan.

Trekker nummer één

Crawler Transporter
"Marion" voert met de Shuttle naar de enorme mobiele lanceerplatform de spaceshuttle zal de klim naar de ruimte. Het gewicht van dit platform – 4190 ton. Het gewicht van de space Shuttle met een lege externe tank en twee vaste brandstof booster – ongeveer 1300 ton. Totaal truck vervoert bijna 5.5 duizend ton. Eigen gewicht van de crawler Transporter is ongeveer 2,5 duizend ton.
Deze machine is ontworpen voor de maan programma. Bovendien kiest een startpunt en zelfs start-faciliteit van die van de space shuttles te lanceren en vandaag, dezelfde mensen die een vlucht van raketten "Saturnus 5", en hoewel sterk veranderd. Bijvoorbeeld, de lancering platform dat draagt Marion, veranderde de locatie van de Ramen, waardoor het afbreken van de uitlaatgassen van de motoren. Maar het platform is dezelfde die de schepen van de "Apollo" werd gelanceerd naar de maan. Maar als de maan-programma van de verenigde staten is uitgegroeid tot de geschiedenis van de afgelopen eeuw, bijna een legende, Crawler vol vertrouwen ging de nieuwe eeuw: "Hans" en "Franz", ondanks de leeftijd van de "Oldtimers" nog steeds in staat om te voldoen aan de hedendaagse uitdagingen en constante interesse in iedereen die ze ziet voor de eerste keer. Natuurlijk, repareren, wijzigen van de elektriciteit en de elektronica, en dan strijkijzer jongens blijven uitoefenen op de schouders van een multi-ton en naar de luchthaven.

Langzaam maar zeker

Crawler Transporter
 De ruimte van de snelheid van de transportband is gecontra-indiceerd: met de Shuttle aan Boord, hij ontwikkelt met 1,6 kilometer per uur (zelfs met tegenwind snelheid van 122 km/h). In het pad van de trekker op Rupsbanden is begeleid door een team van 11 personen. De bestuurder zit in een van de twee stands ligt schuin tegenover de hoeken. Zo geleden de machine kan gaan zonder te draaien. Rijdt de trekker op de beton-en onverharde weg, de totale lengte van het bij de lancering van de site is 10 kilometer.
 Om het behoud van een strikt verticale positie van de booster (of het gehele systeem van de Shuttle met brandstoftank en de twee booster fasen) wanneer de beweging van de transportband wordt gebruikt gyroscopische stabilisatie systeem platform, gebruikt voor Intercontinentale ballistische raketten "Minuteman". Om het te raken, en zet een platform op zijn plaats moet echt precieze nauwkeurigheid, de trekker maakt gebruik van een laser begeleiding systeem. Bij vijf tot acht uur beweging de Shuttle trekt bijna naar de start plaats, de machine moet overwinnen 5 graden stijgen.

 De transportband maakt gebruik van een speciale hydraulische systeem om bestand te zijn tegen de horizontale positie van het platform is de neus van de haak mag niet afwijken van de verticaal tot meer dan 10 minuten van de arc.
 Bij de lancering website Crawler pakt de start-platform (met het schip!) een paar meter boven hem, onder, beneden ondersteunt, en de transportband reizen. Licht versnelt totdat de... 3,2 kilometer per uur, gaat weg van het beginpunt. Zodra de Shuttle zal vliegen, de Transporter is terug voor het starten van het platform en neemt haar mee naar het repair gebied, en later terug naar de technische positie in de verticale Assemblage gebouw. Dus ik draaide me om en ga via de 130-meter van de gate met een ander klaar voor de lancering van het schip.

Als hun de ruimte voor de passagiers, onze held efficiëntie is niet anders. Diesel supertrace hebben een uitstekende "eetlust" uitgaven 355 liter brandstof per kilometer. De brandstoftank aan boord, is 19 duizend liter. Dit betekent dat op één tank Crawler gaat door 53,5 kilometer. Echter, hij is ver te rijden en het niet hebben, dan wordt hij als het land van de Shuttle, een paar mijl er een paar terug. Maar zelfs bij deze afstanden en snelheden, zoals berekend nauwgezette de jongens bij de NASA, zowel van de transportband in het bedrag van de wond tijdens de werking 4042 kilometer! Museum, en de veteranen niet in een haast. De Shuttle is nog steeds vliegen, dus ze moeten worden vervoerd naar de lanceerplaats. En dan, plotseling, te vervangen door andere ruimtevaartuigen zullen komen. Of de Amerikanen met een nieuwe maan (Mars?) het programma zal starten. Hoe dan ook, het belangrijkste is wat dit alles te dragen. Terwijl op de lanceerbasis in Florida voor Hans en Franz en zij zullen langer duren dan een jaar.

No comments:

Post a Comment